Vandaag de dag is social media niet meer weg te denken uit ons leven. Urenlang scrollen op Instagram, TikTok of Pinterest is één van de dingen waar menig mens zich tegenwoordig mee bezighoudt. Je kunt je dan ook wel voorstellen dat adverteren via social media steeds populairder wordt. Hoe meer mensen zich op deze online platformen bevinden, hoe groter de groep is die jij aan kunt spreken met je advertenties. Natuurlijk is het hierbij wel belangrijk om je op de juiste doelgroep te richten en daarbij het juiste social media kanaal uit te kiezen. Niet elk kanaal is namelijk geschikt voor alle producten of diensten. Door jouw Social Media Marketing door DoubleSmart uit te laten voeren, weet jij zeker dat de juiste keuzes gemaakt worden.
Voordelen van social media
Social media marketing wordt natuurlijk niet zonder goede reden zo vaak ingezet. Er komen namelijk een hoop voordelen kijken bij deze manier van adverteren. Zo kun je, in tegenstelling tot adverteren via de zoekmachines, super nauwkeurig je doelgroepen instellen. Van leeftijdscategorieën tot geslacht en van interesses tot woonplaats. Op deze manier weet jij zeker dat je de mensen bereikt die ook echt potentieel geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Het is dan natuurlijk wel belangrijk om voor ogen te hebben wie jouw doelgroep precies is. Afhankelijk van je doelgroep wordt bepaald welk social media kanaal het best bij jouw bedrijf past. Op basis daarvan wordt ook de tone of voice van de advertentie afgestemd. Hoe spreek je jouw doelgroep aan? Welke content vindt jouw doelgroep het meest interessant?
De doelgroep bepalen
Om een doeltreffende advertentiecampagne via social media op te zetten, is het belangrijk om eerst in kaart te brengen hoe jouw doelgroep eruit ziet. Hier hoeft natuurlijk geen super exacte beschrijving van gemaakt te worden, maar het is wel handig om je te richten op een bepaald profiel. Daarom wordt er vaak een Buyer Persona gecreëerd. Dit is het profiel van een fictief persoon dat jouw doelgroep vertegenwoordigd. Belangrijke kenmerken zoals leeftijd, geslacht, woonplaats, interesses, beroep en salaris worden hierin opgenomen. Al deze kenmerken dragen namelijk bij aan het opstellen van een doeltreffende advertentie. Hoeveel heeft jouw doelgroep te besteden? Wat vinden ze interessant? Waar is jouw doelgroep woonachtig? De antwoorden op deze vragen hoeven overigens niet super nauwkeurig te worden beschreven. Richt jij je bijvoorbeeld op heel Nederland? Dan is dat natuurlijk ook prima.
Zoekmachines vs. Social Media
Waarom adverteren via social media in plaats van via de zoekmachines? Het is niet zo dat het ene per se beter is dan het andere. Zo kun je natuurlijk ook via beide kanalen adverteren. Het is eigenlijk de truc om uit te vogelen wat voor jouw bedrijf het beste werkt. Dit kun je natuurlijk alleen doen, maar je kunt ook je Social Media Marketing door DoubleSmart uit laten voeren. Met de ondersteuning van experts op het gebied van online marketing weet je zeker dat je de juiste keuzes maakt.